You are currently browsing the category archive for the ‘Daydreaming’ category.

Dalam hati menahan ketawa.

Heh. Tak khusyuk solat jadinya. Sempat lagi ekor mata ni mencuri pandang adik berusia lingkungan 3,4 tahun yang berdiri diselangi ibunya.

Tadi bukan main lagi, kita tarik dia suruh rapatkan saf… dia duk buat keras statik kat situ. Akhirnya, bila siap emaknya bagi salam, emaknya yang alih-alih berdiri sebelah aku. Sebab anaknya tu takut kena tarik dek aku kut. Eheh.

Aduh… adik comel. Yang adik pergi rukuk dengan gaya makcik solat duduk ni ape ke halnya adik?

Malu makcik yang dah tua ni, dik!

Awan yang berpintal-pintal ditenungnya. Penuh awan hari ni sampai tak nampak sangat biru langit tu. Dia pernah baca, sebenarnya… warna biru langit tu adalah kesan pantulan cahaya matahari pada laut. Sebab itulah langit nampak biru. Cahaya matahari yang kita nampak putih itu sebenarnya mengandungi tujuh warna pelangi. Yang paling pendek adalah ungu dan yang paling panjang adalah merah. Jadi, bila senja kita nampak langit merah sebab serakan warna merah saja yang tinggal.

“Hoi! Makcik termenung!” Tepukan di mejanya, walaupun perlahan cukup untuk menyentakkannya kembali ke alam nyata. Muka Huda yang berdiri tegak di depannya dipandang geram.

“Tak payahlah sampai ketuk-ketuk meja.”

Huda menarik kerusi, melabuhkan punggungnya. “Dah lebih 15 saat aku tercacak kat sini, kau tu yang jauh sangat naik ke bulan.”

“Naik ke langit bumi je.” Selamba Nana menuturkan.

“Ha ni… kenapa pula ni? Customer lari?” Nana membetulkan duduknya bila Huda sudah mula menyoal.

Kepala digelengkan. “Hari ni… enam batang jarum patah.”

Huda membesarkan matanya. “Kau jahit batu ke apa?”

Nana mencebikkan bibir bawah. Muka macam nak menangis. Kepala digeleng lagi.

“Dah tu?”

“First time jahit getah kain.”

“Kak Zatil marah?”

Nana geleng lagi.

“La… ingatkan kena marah. Dah tu kenapa?”

Satu keluhan lahir dari hembusan nafasnya. “Macam nak give up. Tak nak menjahit dah.”

Huda tepuk dahi. Macam itu pula dah….

“Aku rasa memang tak berbakat la bab menjahit ni.” Nana menutur separuh merengek.

Sekali lagi Huda tepuk dahi. “Nana, ni bukan masalah bakat. Ni masalah kau nak usaha ke tak. Kan misi kau, usaha tangga kejayaan.”

Bahunya dilonggarkan. Kolam mata rasa penuh tiba-tiba. Rasa sebak mula membuak-buak di dada.“Bukan tak usaha. Enam jarum patah.” Kolam matanya tiris juga setitis. “Getah tu baru berjahit dua inci. Kalau nak habis jahitkan getah tu… sedozen jarum pun belum tentu cukup.”

“Err… excuse me, Cik Nana?” Suara seorang lelaki menyebabkan Nana spontan mengangkat muka tanpa sempat menyapu mutiara jernih yang berlari setitis dua di pipinya.

Dan wajah itu menyebabkan Nana kehilangan patah kata yang seterusnya. Salur darah terasa mengembang 200%.

~END OF E -VERSION~

🙂 Terima kasih sudi membaca. Mohon doa yang berterusan ya. 😀

“Kau mimpi kahwin dengan siapa? Mamat yang hari tu datang kat meja kita masa kita makan tu ke?”

Hisy! Anak mak datin tu?” Nana berpaling sekilas pada Huda. “Idakler…”

Huda menepuk lengannya. “Kau serius dia tu anak mak Datin?”

Nana mencebik bibir, angguk.

“Kau serius tak nak anak mak Datin tu?”

Nana geleng. Kaki terus melangkah melepasi rak-rak yang menempatkan beg. Hari ini Megamall tak ramai orang sangat. Sebab tengah minggu kut. Nasib baik juga. Kalau tak, Nana tak nak bersesak-sesak, berlaga punggung bila lalu tengah-tengah rak yang sempit ni. Hari ni ada ekspo beg tangan pula. Katanya berjenama, tapi… kalau bagi pada Nana… asal murah, boleh pakai… tak ada cap jenama pun tak apa.

“Rugilah kau tak nak anak orang kaya.” Huda geleng kepala kali ni.

“Tak nak aku orang kaya. Nanti susah aku jugak.”

Lorh. Apa yang susah. Cuci kaki je. Semua benda dah siap kalau kahwin dengan orang kaya ni.”

“Bukan masalah tu.”

“Dah tu?”

“Anak orang kaya ni, lifestyle dia orang pelik. Kalau dapat yang suka clubbing, bersosial tak tentu arah tu kan aniaya diri sendiri namanya. Nanti dia pasang spare part sana-sini.”

Huda mencebik bibir melihat Nana sudah mencapai sebuah beg sandang tepi warna pic di rak. “Kau ni tak baik stereotaip orang. Mana tahu dia tu kaya beriman. Boleh jadi imam. Sejuk hati kau.” Tangan Huda diletak di dada.

“Kalau kau nak sangat… nanti aku beritahu dia eh?” Nana letak beg warna pic ke atas rak semula. Kaki terus melangkah meninggalkan Huda yang terpinga-pinga di belakang.

“Eh! Kita cakap fasal mimpi kau, kau babitkan aku pulak!” Huda hampir menjerit dengan kaki diatur laju menyaingi langkah Nana.

~to be continued~

🙂 Hadiah. Buat lepas rindu pada saya… eh…silap. Lepas rindu pada Nana. 😉

The Owner

Words from owner

~Hakcipta TERPELIHARA~ Sebarang penyalinan hendaklah mendapat izin PEMILIK terlebih dahulu

author can be reached through:

saidatulsaffaa

[at]

gmail[dot]com

YM:saffaasayyida

The sun’s path

May 2017
M T W T F S S
« Jul    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Click to order ^^

1102605_609122925812445_978077605_o

Cebisan Mimpi

I
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]

Kalau Tuhan Katakan Jadi

[1] [2] [3] [4] [5]

Koo’tür

[1] [2] [3] [4] [5] [6]

Leave your footprints too!

nai on Break 49
hadiati on Rona Biru Tua
rumaisaa' on Break 49
miss saffaa on Break 48 [Busana Nana]
Sahabat Syurga on Break 48 [Busana Nana]

Blog Stats

  • 55,381 Allah's slaves visiting
FREE PALESTINE
counter free hit invisible